Kui algas arstide streik, ilmus nagu
tellimise peale „Postimehes“ rida artikleid, mis ühel või
teisel moel seda õõnestavad, halvustavad või diskrediteerivad.
Võib ju olla nõus sellega, et tegemist on parempoolse lehega ja
seal avaldataksegi jutte, mis selle ilmavaatega kokku sobivad. Kuid
pidades silmas, et tegemist on Eesti suurima päevalehega, peaks
seejuures siiski kinni pidama mõningatest headest tavadest. Neid
rikub artikkel „Tipparsti teenistus algab 7500 eurost kuus“. Kuna
tundub, et see artikkel on avaldanud kaunis suurt mõju arstide
streigi kuvandi kujunemisel, siis ma pean vajalikuks seda artiklit
lammutada. Artikkel ise on siin.
1. Kuna käib Eesti arstide streik,
siis pole mõeldav, et suurima päevalehe arstide palga teemalist
artiklit saaks sellest kuidagi lahutada. See saab üheks osaks
poliitilisest võitlusest.
2. Artikli pealkiri valgustab välja
„tipparstide teenistuse“, mis tavainimese sissetulekutega
võrreldes on astronoomiline. Artikli algusosa loetleb üles, kui
palju on teisi suurepalgalisi arste. Algusest peale jäetakse varju
alumine palgaskaala.
3. Kolm asjaolu aga muudavad kogu
sellise statistika kallutatuks.
(a) Esiteks ei tehta seal vahet ainult
Eestis töötavatel arstidel ja nendel, kes osaliselt või täielikult
töötavad välismaal, kuid makse maksavad Eestis. Juba see muudab
kogu statistika mõttetuks, sest pole teada, kui palju seda mõjutab
osa arstkonna välismaalt saadav palk. Eesti arstid aga ei streigi
oma palga pärast välismaal, vaid just Eestis. Seetõttu peaks
vähegi adekvaatne statistika puudutama ainult Eestist saadavaid
sissetulekuid. Siin käivitub halb ennastvõimendav ring: kuna palgad
on väikesed, lähevad arstid välismaale tööle, kuna aga osa neist
deklareerib oma tulusid endiselt Eestis, siis saab näidata, et
arstide palka pole vaja tõsta. Seda enam minnakse mujale tööle,
jne.
(b) Statistikas ei eristata palka ja
muid sissetulekuid, mis samuti suurendab statistika meelevaldsust.
Mõnel inimesel (ja neid võib olla piisavalt palju, et statistikat
mõjutada), kes juhtumisi on arst, võib juhtumisi olla
lisasissetulekuid muudel põhjustel (üleminekuperioodil sülle
kukkunud varandus, pärandused, sugulaste-tuttavate kingitused vms.).
Ometi peaks arstil olema võimalik inimese kombel ära elada ka
ainult oma palgast. (Artikli autor möönab seda probleemi:
„Keeruline arvestus seega ja nii ei saa täpselt öelda, kui palju
arstid puhtalt kätte saavad...“, kuid see ei takista tal tegemast
järeldust „... kuid summad on igal juhul suured“).
(c) Kolmandaks – ja see on
meditsiinitöötajate jaoks oluline punkt – ei eristata
normkoormust ja ületundide eest saadud tasu. Meditsiinitöötajad
võivad saada oma inimväärse palga ebainimliku koormusega; ometi
peaks olema võimalik inimese kombel oma palgast ära elada ka ainult
normkoormuse juures.
4. Nimetatud asjaolud muudavad juba
juurelt toodud statistika meelevaldseks. Ometi avaldab see antud
kontekstis väga konkreetset mõju. Lühidalt öeldes jääb
artiklist mulje, et arstid saavad üüratut palka, millest võib
omakorda järeldada, et nende streik on ebaõiglane ja isegi
küüniline. Mina väidan, et ebaõiglane ja küüniline on hoopis
selline õhkuehitatud artikkel. Ja see on juba avaldanud oma mõju ja
võib lugeda tavakodanike vihaseid reaktsioone „luksuses elavate“
meditsiinitöötajate aadressil.
5. Mis puudutab laiale avalikkusele
kõige arusaadavamat nõudmist, nimelt meditsiinitöötajate palkade
alammäärade tõstmist, siis kui olukord oleks nii roosiline nagu
artiklis kirjeldatud, ei tähendaks see riigile praktiliselt mingeid
lisakulutusi. Ma imestan, kas inimesed on tõesti nii naiivsed ja
arvavad, et Eestis töötav tavaline õde, sanitar või arst saab
muinasjutulist palka. Huvitav, miks siis nii paljud neist mujale
tööle lähevad? Et aimu saada nende enamiku olukorrast, tasub pigem
vaadata omaenda olukorda. Eks selle tekstigi lugejate seas on ehk
neid, kelle sissetulek on suur, aga ma arvan, et enamiku puhul on see
alla Eesti keskmise.
6. See artikkel seostub laiema teemaga,
nö arvumaagiaga, mida on rakendanud erineva valdkonna võimnikud
ministritest alates. Kui meil on arvud ja kui nendega veel mingeid
operatsioone tehakse, erinevaid arve võrreldakse jne., siis jääb
mulje, justkui tegemist on millegi objektiivsega. Arvud ju ei valeta.
Ometi me teame kõik, kuidas arvud valetavad – sageli just nendega
valetatakse veel kõige rohkem ja julmemalt.
(a) Sest põhiline küsimus on selles,
kuidas arvud on saadud (rääkimata sellest, kuidas neid menetletakse
ja esitatakse). Kui riigi tasandil rääkida, siis me isiklikus
kogemuses näeme elu-olu nirudust, aga ametlik statistika on
eeskujulik; niimoodi on suudetud luua Eestist positiivne kuvand
välismaal – mis pole ju üldsegi paha, aga millel on enamiku
inimeste tegeliku elureaalsusega vähe pistmist. Ma püüdsin eespool
näidata, kuidas antud artiklis muudab andmete hankimise viis kogu
artikli ebaadekvaatseks ja kallutatuks (rääkimata andmete esituse
viisist: panna päisesse suure sissetulekuga arstid ja rääkida
koguni miljonäridest!).
(b) Ning veelgi fundamentaalsem
probleem peitub arvustamises ja kvantifitseerimises eneses. Sageli
juba see protseduur ise võltsib põhjalikult olukorda. Mida te
arvate kirjanik Ernest Thompson Setoni isast, kes esitas talle
täisealiseks saades arve, kuhu oli viimseni märgitud kõik
kulutused, mida ta poja peale teinud oli? (Ernest maksis arve ära ja
ei suhelnud isaga enam iial). See puudutab lähedalt just neid kaht
sfääri, mille üle on viimasel ajal meedias arutletud: õpetamine
ja meditsiin. Õpilase ja õpetaja, patsiendi ja arsti suhe pole küll
sama, mis perekonnas, aga see pole kaugeltki selline ükskõikne
suhe, mis valitseb näiteks liinitöötaja ja toodangu vahel, ja see
on üldjuhul kindlasti ka lähedasem kui enamiku tootmis- või
äriettevõtete töötajate vahel, kuna puudutab otseselt seda, mida
me oma individuaalsusega kõige enam seostame: meie keha ja
intellekt. Mingis mõttes töötab õpetaja ja arst kogu aeg. Ta ei
saa lihtsalt kella pealt tööd lõpetada, vaid töö tuleb temaga
koju kaasa: olgu nii, et ta mõtleb õpilastele või patsientidele,
või ka täiesti konkreetselt, kui kooliõpetaja parandab õhtul
kodus kontrolltöid või kui kell kaks öösel kutsutakse arst välja
patsiendi juurde. Muidugi ei saa kirurg lasta emotsioonidel oma
töösse sekkuda, aga ma ei usu, et ta suudaks jääda osavõtmatuks,
kui opereeritav sureb, oli see siis peaaegu paratamatu või oli see
kirurgi enda või mõne abilise eksitus. Nii õpilane-õpetaja kui ka
patsient-arst suhte puhul mõlemad osapooled puutuvad teineteisesse
ja mõjutavad teineteist, õpetamise või ravimise-diagnoosimise
protsess kaasab õpetajat ja arsti seespidiselt, nende endi
subjektiivsuses.
7. Ideoloogia, mida kõnealune artikkel külvab, on mürgine
selle poolest, et solidaarsusega on meie ühiskonnas niigi kehvad
lood. See on suuresti pärand nõukogude ajast, kui võim oli võõras
ja kui salateenistuste hirmus ei saanud kedagi ülearu usaldada.
Lisaks sellele õnnestus nõukogude võimul mitmed ühistegevuse ja
vastastikuse abi vormid diskrediteerida sellega, et soosis neid ja
muutis nad paroodiaks – eeskätt puudutab see ametiühinguid, aga
mingil määral kõiki igasuguseid ühistegevusi (sellest on hakatud
alles viimasel ajal üle saama, aga ametiühingud on endiselt pea
olematud). Kui nüüd suurim päevaleht levitab õhku ehitatud
statistikaga artiklit, mis külvab kadedust ja pahameelt streikivate
arstide aadressil, siis see veelgi põlistab seda nõukogudeaja
mürgist pärandit, õhutab reaktiivseid meeleolusid (olla kellegi
vastu, olla kade, olla vihane – olla kade ja vihane nende peale,
kes organiseeruvad ja püüavad midagi teha).
8. Talbu inimeste vahele lööb ka
artikli lõpuosa, mis jällegi kordab minu jaoks õõnsat ja
õõvastavat „edukuse“ ideoloogiat. Seal räägitakse
positiivselt arstidest, kes on „aktiivsed“ ja „ettevõtlikud“
ehk kes tegelevad erapraksisega või käivad välismaal tööl.
„Nende kohal omakorda kõrgub vähemalt paarsada tippude tippu,
need on suurhaiglate spetsialistid, aktiivsed ja edukad
eraettevõtjad.“ (Pange tähele ruumilist metafoori: need edukad on
teistest kõrgemal, justkui taevale ja jumalatele lähemal).
Räägitakse ka vähem edukatest arstidest, kes on eakad, tegutsevad
maakonnahaiglates või on noored, „kes pole veel jõudnud endale
erapraksist ja välismaist tööotsa tekitada“. Ehk siin korratakse
sedasama lugu, mida me oleme juba kakskümmend aastat kuulnud: sa
pead olema edukas ja kui sa pole edukas (või oled vana või elad
provintsis), siis sa oled luuser. Eriti meditsiinikontekstis (aga ka
haridusvallas) on selline hoiak ebainimlik. Artiklis implitsiitselt
väljapakutud lahendus näib olevat see, et arstid olgu aktiivsemad
ja ettevõtlikumad, mingu välismaale tööle, tehku erapraksist. Aga
kes jääb maakondadesse? Või mis mõtet on „tippkirurgil“ ilma
anestesioloogide, assistentide, hooldajaõdedeta?
On üsna arusaamatu, miks on
ühiskondliku austuse pjedestaalile seatud „edukad“ ehk need, kes
on kogunud suure poliitilise, majandusliku või sümboolse võimu.
Pigem on selline kogumine kahtlane ja võib arvata, et oma teel on
maha tallatud nii mõnesidki kaasinimesi. Miks me peaks soosima
selliseid hoiakuid? Kokkuvõttes moodustame ühiskonna meie kõik
tervikuna, nii Eestis kui ka maailmas tervikuna. Ühed ei ole rohkem
inimesed kui teised. Ühiskonna tugevuse määravad tema liikmete
vaheliste suhete rohkus ja mitmekesisus. Käsitletud artikkel teeb
kõik, et neid sidemeid lõhkuda ja ajada oma mürgiseid juuri
inimeste südametesse, eraldades nad üksteisest – nii et nad on
majandusliku ja poliitilise võimu poolt juhitavamad.
Nessun commento:
Posta un commento