Nagu
mitmes teiseski vanas Hiina tekstis nähakse ka “Huainanzi’s” valitseja puhul ette
“toimimata toimimist” (wuwei). Toimimata toimimist olid
valitsejale soovitanud juba ka seaduslased (eeskätt Han Fei), aga kui nood
kasutasid seda totalitaarse riigisüsteemi väljaarendamiseks, siis Huiainani
õpetlased eelistasid mahedamat riigikorda ning mulle tundub, et nende ideid
võiks mõista ja edasi arendada ka osalusdemokraatia kontekstis. “Huainanzis”
korratakse mitmel pool (nt 9.11, 9.14, 9.16, 12.10, 14.13, 15.12 ja 15.16,
19.2, 20.28), et valitseja ise ei ole tark ega tugev, vaid ta saab oma
teadmised ja jõu rahvalt. Muidugi jääb hiina mõtlejatel “rahvas” kaunis
ebamääraseks ja homogeenseks mõisteks ja pole selge, kuidas see “jõu ülekanne”
alt üles peaks konkreetselt välja nägema, või siis on see ülekanne väga
piiratud (piirdudes ministrite ja valitseja suhtega). Ometi me võime teksti
põhjal ju ka kaugemale mõelda nii tekstist enesest kui ka üldse toonasest
ajaloolis-poliitilisest tegelikkusest.
Selline
sekkumatus, “toimimata toimimine” tähendab seda, et valitseja on justkui
ideaalne hõlbustaja, kes ei suru omalt poolt midagi peale, ei võta midagi omast
peast, vaid kuulab rahvast ja kasutab altpoolt tulevaid algatusi. “Rahva
kalduvus on valitseja vanker ja rahva tarkus on tema hobune” (9.14). Algatused
ei tule niisiis ülalt alla, vaid alt üles, emergentsetena, ja valitseja
lihtsalt annab neile kuju, püsivuse, vormib need käskudeks ja korraldusteks. Ta
nii-öelda modereerib erinevaid impulsse ehk on ühiskonna “hõlbustaja”. Tal ei ole muud omajõudu või omatarkust, kui rahva jõu
ja tarkuse hõlbustamine.[1]
Seda põhimõtet on võimalik üle võtta ka tänapäeval – ehkki tublisti tööd tuleks
teha just nimelt nende konkreetsete protseduuridega, kuidas see hõlbustamine
käima peab ja kes seda teostab. Ilmselt ei ole hea mõte usaldada seda ühele
inimesele (HNZ 17.205 samuti ei soovita usaldada kogu maailma ühe inimese andekuse
hooleks[2]),
sest tundub peaaegu vältimatu, et ta just nimelt hakkab peale suruma oma
tahtmist, oma jõudu-tarkust. Siin on ilmselt vajalikud peenemad võimujaotused
ja tasakaalustamised-mahendused. Aga mõte, et valitsejal pole muud jõudu kui
rahva ühisjõud, ja muud tarkust kui rahva ühistarkus, on toekas ja teokas
praegugi. Sama põhimõte kehtib “Huainanzi” järgi ka näiteks vestluses: loll
räägib, tark aga selekteerib sellest (17.201), st. tark on pigem hea kuulaja
kui rääkija-algataja. Kes pärast räägib, räägib paremini.
Selline
ühiskondlik hõlbustamine on vajalik ka selleks, et (eriti kui rahvast on palju[3])
muidu tugevad rõhuvad nõrku, enamik vähemust, targad rumalaid, julged argasid;
targad ei jaga oma teadmisi ja rikkad oma vara (19.1). See oli üks põhilisi
moistlikke probleeme. Ning just see ühistegevus ja sellest tekkiv sünergia on
põhiline tunnus, mis eristab inimest loomast (vt. 19.5). Ja ühiskondlikud regulatsioonid
on välja kasvanud loomulikest kalduvustest, nt. sugutamise varal tehti
abielurituaal, söömise-joomise pinnalt söömaajakombed, muusikalembuse tõttu
erinevad instrumendid ja palad, kurbuse peale leinakombed (vt. 20.10). Seda
regulatsiooni ei peeta vägivaldseks, vaid loomulikuks ja emergentseks – need
võimaldavad kokkuvõttes sama asja veelgi peenemalt ja paremini ajada.
Mõne
teise tekstikoha põhjal aga ei tundu see olukord jällegi kuigi kooperatiivne
ega mobiilne. Näiteks kohad, kus seaduslaste kombel rõhutatakse seda, et
ühiskonnaliikmete ja eeskätt ministrite funktsioonid ei tohi kattuda (nt.
17.151). Neid võrreldakse vankriratta
kodaratega või tuhatjalgse jalgadega, kus ühed kodarad või jalad ei sega teist,
vaid neil on kõigil oma koht ja ülesanne.[4]
Mulle
tundub, et ühisasja ajamisel kasutatakse Eestis liiga vähe just nimelt seda hajusat
rahva suutlikkust ja tarkust. Teostajad teostavad omast peast, aga niimoodi nad
irduvad ühiskonnakehast nagu irduvad igasugused klikid ja isevalitsejad.
[1] Üks kujund
selle kohta on trumm. 15.19
öeldakse, et trumm ei ole viie heli hulgas ja et just sellepärast on ta viie
tooni isand ja harmoniseerija (sama käib ka valitseja ja väejuhi kohta). Või
trumm ka teisest aspektist, koos peegliga: 14.43 öeldakse, et trumm ei ima
helisid ja sellepärast saab ta tekitada igasuguseid helisid ning peegel ei hoia
kinni kujusid ja sellepärast saab ta peegeldada igasuguseid kujusid. St. kui
asi ilmub, siis pühak reageerib vastavalt.
[2] Kuigi seal
on rõhuasetus ilmselt pigem “andekusel” kui “ühel inimesel”. See oli olnud ju
ka Han Fei mure, kuidas luua riigisüsteem, mis ei sõltuks valitseja
isikuomadustest, tema annetest ja moraalsusest. Selle süsteemi tipus aga oli
ikkagi üks inimene, valitseja.
[3] Kvantitatiivne
aspekt (rahvastiku arv, ressursside rohkus) on oluline, vt. nt. 8.3; see idee
on laenatud Han Feilt.
[4] Sarnast
ideed laiendatakse ka mõttesuundadele. Hiinas teevad filosoofid muidugi ka
otsest kriitikat teiste filosoofide aadressil (Mozist peale), aga üks levinud
filosoofiaarvustuse laad käsitleb erinevaid mõttesuundi pigem
komplementaarsetena. HNZ kasutab näiteks vihmavarju kujundit, nii et Mo Di,
Yang Zhu, Shen Buhai ja Shang Yang on nagu vihmavarju üksikud rootsud või ratta
üksikud kodarad. St nad täiendavad üksteist ja igaüks annab mingi olulise
panuse, nii et tervik oleks ilma selleta kehvem (vt 2.7).
Nessun commento:
Posta un commento