Mis on
põhiline, mis häiris nõukogude aja kogemuses? Ma ütleksin, et puudu jäi
sellest, et riigivõimu esindajad asetavad ennast kodanike vaatepunktile – mille
laienduseks oli see, et ka kodanikud asetasid vähe ennast üksteise
vaatepunktile. Selles mõttes polnud nõukogude võim “kollektivistlik”, vaid
“atomistlik”. Igaüks vaatas oma vaatepunktist (ja võim enda omast) ja teised ei
läinud eriti korda. Kui rääkida riigivõimust, siis muidugi pidi see üht-teist
tegema kodanike hüvanguks, et ennast legitimeerida. Iga võim peab ennast
legitimeerima, ja Põhja-Koreaga võrreldes nägi N Liidu riigivõim sellega isegi
päris palju vaeva. Aga ikkagi: kui remonditi teed, siis pandi kõrged äärekivid,
panemata ennast nende nahka, kes peavad seal teel jalgratta, lapsevankri või
ratastooliga liiklema. Kui remonditi teed, siis hooletult, mõtlemata kõigile
neile, kes seda teed tahaksid pikka aega heana kasutada. Sõna- ja
südametunnistuse vabaduse piiramine ei hoolinud sellest, et kodanikud tahavad
ennast vabalt väljendada. Ja see laienes ka inimeste omavahelisse suhtlusse –
“nõukogulik hoiak” on küüniliselt egoistlik, mis ei hooli isegi omaenda
pikemast ja laiemast huvist, vaid üksnes vahetust ja kitsast huvist – teiste
omast rääkimata. Seda tähendab “usalduse puudumine”. Muidugi, teisest
mittehoolimist õhutas ja soodustas salapolitsei, GRU, NKVD, KGB jne. Oligi
parem teisest mitte ülearu hoolida – see võis pahandusi kaela tuua.
Vormiliselt
oleme nõukogude ühiskonna juba kahe aastakümne eest seljataha jätnud, aga
nõukogude mentaliteet on visa kaduma. Võib muidugi kohe öelda, et sellises üldistatud
tähenduses – teise positsiooni mittevõtmine – pole see seotud kitsalt tolle
ajaloolise nähtusega, vaid on probleem ja küsimus igas ühiskonnas igal ajal.
Aga selles on siiski määrad, ja just see on kogemuslikult põhiline erinevus
Lääne- ja Ida-Euroopa vahel. Ida-Euroopas on enda teise positsiooni kujutlemist
endiselt tunduvalt vähem. Näiteks perroonide ümberehitus tähendas seda, et
inimesed pandi aastaid ronima meetrikõrgusele rongi peale ja sealt maha – ehkki
betoonist madala püsiperrooni rajamisega võrreldes olnuks ülimalt lihtne ja
odav rajada ajutised puidust perroonikõrgendused. Aga selle asja korraldajad ei
pane ennast inimeste nahka, kes peavad päevast päeva niimoodi üles-alla
ukerdama. Või kui remonditakse Tallinna vanalinna, siis endiselt ei mõtelda
selle peale, kuidas konkreetselt on seal liigelda mitmesugustel inimestel –
lapsevankriga, ratastooliga, rattaga, kohvriga. See nõuab Tallinnas füüsiliselt
palju suuremat pingutust ja on siin tunduvalt ebamugavam kui Lääne-Euroopas.
Küsimus pole ainult selles, et “me pole veel nii kaugele jõudnud”. Mulle
tundub, et me eriti isegi ei liigu sinnapoole – sest me jätkame vanade
harjumustega, vana mõttepuudega. Või õigemini on see kujutlusvõime puudus.
Puudu pole võib-olla niivõrd “mõtlemisest” (“üldiselt” ikka teatakse, et
inimestega peab “arvestama”), kuivõrd just reaalsest kujutlusvõimest. Panna
ennast reaalselt teise rolli (kujutluses või kui see on keeruline, siis ka
tegelikkuses seda läbi mängides).
Sellist
kujutlusvõimet tundub olevat küll tublisti rohkem kui nõukogude ajal.
Mitmesugused endised piirangud on kadunud või drastiliselt vähenenud (nt. mis
puudutab sõna- ja südametunnistuse vabadust). Samas sageli on need asendunud
lihtsalt teise mehhanismiga, mille lõpp-produkt on sama. Kui nüüd teed
remonditakse, siis mõeldakse konkreetsemalt seda kasutavate inimeste peale –
aga ikkagi mitte niivõrd selles osas, kuidas neil reaalselt on sellel teel
liigelda, vaid sageli selles sihis, et nad tee ehitamise ajal riigis või omavalitsuses
võimul olevaid poliitikuid tagasi valiksid. Seetõttu pole niivõrd oluline
projekteerimise ja ehitamise kvaliteet, kuivõrd kvantiteet ja ajastus. Nagu
praegu võib näha, kuidas mitmel pool on Tallinna tänavaid parandatud – ent
isegi mitte lapitud, vaid üksnes auke kiviklibuga täidetud, mis ei ole ilmselt
isegi parandusena kuigi kestlik. Või isegi kui tehakse suuri asju, näiteks
Vabaduse puiestee rekonstrueerimine, siis seda tehakse nii odavalt ja
ebakvaliteetselt, et vaid mõne aasta eest tehtud uus tee on juba praegu
kuumaastik.
Kui
ühiskondlikult napib enda teise positsiooni asetamist, siis selle tulemuseks on
ühiskondliku elu vaesestumine. Muidugi on väike osa ühiskonnast – tulenegu
nende võim otseselt rahast või siis poliitilisest võimust – suudab ennast
mugavalt sisse seada, nii et kõik need ebamugavused teda ei häiri. Ei saa
kõnniteel lapsevankri või kohvriga liigelda? Pole probleemi, kui sa sõidad
autoga. Niimoodi saab suure hulga kitsaskohti lahendada sellega, et panna laps
eralasteaeda, eliitkooli, käia eksklusiivsetes klubides jne. Siiski, ülejäänud
elanikkonda päris ära kaotada ei saa. Sest viimses järgus raha ja võim tuleb
sealt.
Enda teise
positsiooni asetamises kohtuvad ühiskondlik ja isiklik (seda võiks nimetada
üldistatud poliitikaks tema makro- ja mikrotasandiga; milles võib eristada
tervet hulka tasandeid rahvusvahelisest poliitikast intiimse läbikäimiseni kahe
inimese vahel – või võib-olla isegi ühe inimese sees). Sellega, kuidas me suhtume teistesse, me juba kujundame
atmosfääri, keskkonda enda ümber – ja ühiskondlik kliima polegi muud kui kõigi
nende atmosfääride summa. Kui ma teenindajana mõtlen kliendi peale, kliendina
teenindaja peale – selle peale, kuidas päriselt
on olla see inimene; selle peale, kuidas tema
ise elab ja on –, siis asjad muutuvad.
Muidugi,
mikrotasandi kohal lasub makrotasandi vari. Kui makrotasand on süstemaatiliselt
mittearvestav, regulaarselt ei aseta end konkreetsete reaalsete inimeste
olukorda – või teeb seda näiliselt –; siis on mikrotasand pideva surve all,
alatasa frustreeritud. Ja see omakorda kaldub tekitama samasugust tüdimust,
mittearvestamist, allergilisust mikrotasandil. Selline olukord on aldis
igasugusteks äärmusteks, revolutsioonideks, pööreteks. Sellepärast on
tegelikult poliitikutel ehk hõlbustajatel endil pikas perspektiivis kasulik
reaalsemalt kujutleda teisi inimesi – just see nende töö peakski olema. Ja kui
nad seda ei tee, siis ei kasva oht mitte ainult neile individuaalselt, vaid
kogu ühiskonnale (mõelgem kasvõi islamimaailma diktatuurirežiimidele ja nende
kukutamistele).
Ma pole sinu seiskoha ja selle teostuse vastu, sest see on väga professionaalne, kuid "Miks mitte?" Kui sa oled vaadelnud dokumentaalfilmi Hotell Rwandast, mis rääkis ühe hotelli elamustest Rwanda genotsiidi ajal, siis seal küsis kindral ka Hotelli juhataja repliigile "Te ei või neid kõiki ära tappa!" "Miks mitte, pooled on juba käes?" Kurjust pole võimalik ratsionaliseerida, sest kurjus ei pea end sellega piirama ja reeglite järgmi mängima. Niikaua kui sa omistad ilmselt kuritahtlikule inimesele mõistuspärasust röövid sa endalt võime tema kavatsusi läbi näha. Miks peaksid meie poliitikud end muutma, kui neile rahva petmine nii lihtsaks tehakse. Sest eestlasele pole ju "Mahtra sõja" laadsed väljaastumised tavaliselt omased. Mida nad kartma peaksid, et kõike korrektselt teha. Kuid mujal on oht, et ka kodanikuühiskonda võidakse kuritarvitada ja mõni aktivist sulle konkreetselt sisse sõidab ja seepärast käituvad poliitikud seal paremini, sest oma tagumik on neile armas. Kuid sellist tunnetust eestis ei ole, sest pole tugevaid ametiühinguid ja kodanlikke aktiviste - need olid ju kommunistide meelest saatanast. ;)
RispondiElimina(Lugesin seda kommentaari alles praegu, vahepeal on kiire olnud). See on asjakohane küll. Muidugi, kui nii hästi end teise positsiooni panna, et tajud tema psühhopaatsust, siis oleks võimalik ka vastavalt reageerida. Muidugi, sellest ei pruugi kasu olla, kui oled kinni seotud ja püssitoru kuklas. Aga igatahes on siin see moraal, et ühenduses ja aktiivsuses peitub jõud.
Elimina