martedì 22 luglio 2014

Piketty


Thomas Piketty “Kapital 21. sajandil” (pr. k. 2013, i.k. 2014).

Viimasel ajal võib täheldada sisulise majandusliku debati elavnemist eesti laiemas avalikkuses (sh humanitaaride ringkondades, eriti “Vikerkaares”). Taasiseseisvumise ajal pani Mart Laari valitsus paika majandusliku dogma, mis on põhimõtteliselt kehtinud siiamaani. Selle aluseks oli toona maailmas valitsenud (ultra)liberaalne doktriin: vabakaubandus ja riikliku sekkumise minimeerimine majandusse. Eesti puhul tähendas see tollimaksude kaotamist ja suurema osa riigi omandi erastamist (tööstus, elamispinnad jm). Paljugi oleks saanud ilmselt paremini teha, aga kuna ajalugu on ainukordne, siis me ei saa teada, kas mitte tervikuna poleks siis midagi hoopis halvemini läinud. Igatahes kokkuvõttes on Eestil päris hästi läinud, Eesti on viimase inimarengu aruande järgi maailma riikide seas 33. kohal, kuuludes kõige kõrgema arengutasemega riikide hulka.
Majanduspoliitika stabiilsusel (sealhulgas eeskätt rahandus- ja maksusüsteemi muutumatusel) oli üleminekuajal veel lisafunktsioone, eeskätt järjepideva poliitikaga usalduse võitmine rahvusvahelisel areenil. Nüüdseks on see olukord muutunud ja vahest tasub mõningaid asju ümber mõtelda. Tõtt-öelda ongi Eesti parempoolses majanduspoliitikas juba tehtud mitmeid mööndusi “vasakule” (nt. pensionide tõstmine, tasuta kõrgharidus jm.). Ja Eesti majanduspoliitikat on tugevasti mõjutanud ka Euroopa Liitu astumine, mis tõi kaasa imporditollide kehtestamise EL väliste riikide suhtes jm. Siiski on mitmed olulised komponendid algdogmast säilinud: näiteks ühtlane tulumaks (alates 1. jaanuarist 1994[1]) ja maksumäära alandamine (1994. aasta 26% tulumaks on praeguseks langetatud 21% peale ja aastal 2015 langeb see 20% peale; juriidiliste isikute tulumaksu kaotamine aastal 2000). Viimane peaks tähendama riigi sekkumise vähenemist majanduses, ehkki võib vastu väita, et samal ajal on tõstetud kaudseid makse. Kui üleminekuajal oli tarvis eeskätt ellu jääda ja buumiajal oli niigi hea, siis nüüd masujärgsel ajal – kui masu ikka on päriselt läbi – on ehk soodsamad tingimused sügavamaks järelemõtlemiseks majanduse ja poliitika üle.
Tahaksin tähelepanu tõmmata prantsuse majandusteadlase Thomas Piketty mullu ilmunud raamatule “Kapital 21. sajandil”, mis käesoleval aastal avaldati ka ingliskeelses tõlkes (vt kaht Piketty vestlust Vikerkaar 2014, nr 6). Teos on mahukas, inglise keeles 685 lk ja laiale lugejaskonnale mõeldud trükiversioonile lisaks on Piketty võrku üles pannud tekstiga seotud tehnilisemat laadi info, mis on mõeldud spetsialistidele ja kus Piketty avab lähemalt oma metoodika ja lähteandmed.[2]
Piketty uurib eeskätt kapitali akumulatsiooni ja ühiskondlikku ebavõrdsust. Teose pealkirja järgi peaks fookuses olema 21. sajand, aga praeguse olukorra ja võimalike tulevikuarengute mõistmiseks uurib ta 19. ja 20. sajandi arenguid ning teeb põhjalikku statistilist analüüsi. Ajaliselt ulatub see tagasi selleni, kui pärast Suurt prantsuse revolutsiooni kehtestati Prantsusmaal 1791. aastal üleüldine omandimaks, mis omakorda nõudis täpset ülevaadet inimeste vara kohta.
Perioodi kuni 1. maailmasõjani iseloomustab jõukuse kuhjumine. Piketty mõõdab seda kapitali (kinnisvara, aktsiad jm) ja riigi aastase kogutulu suhtena. Maailmasõja eelõhtul küündis see Euroopa juhtivates maades, Inglismaal ja Prantsusmaal 700%-ni, s.t nendes riikides oli varandust seitsme aasta sissetuleku jagu. See jõukusekuhi koondus omakorda väga väheste kätte: maailmasõja eel kuulus Prantsusmaal ja Inglismaal laias laastus 10%-le rahvastikust 90% varandusest ja 90%-le rahvastikust 10% varandust. Kuhjumine võimendas koondumist, sest esiteks sissetulekuid saadakse nii kapitalilt kui tööpanuselt ning algkapitali olemasolu (nt pärimise teel) annab parema lähtekoha. Aga teiseks, mis veel olulisem, tulu kapitalilt on reeglina suurem kui palk töö eest (tänapäeva “supermänedžerid” on omaette nähtus ja suuresti teatava maksupoliitika tulemus – mida Piketty ka eraldi käsitleb). Ja mida suurem on kapital, seda kõrgem on tema tulukus. See tähendab jämedalt öeldes, et lõhe kapitalistide ja tööliste vahel järjest kasvab, nagu ka lõhe kapitalistide eneste vahel.
20. sajandil tabasid senist süsteemi suured vapustused: kaks maailmasõda ja 30-ndate aastate Suur Masu. Ja kui 19. sajandil oli inflatsioon olnud praktiliselt null, siis 20. sajandil on inflatsioon saanud tavapäraseks ning on nähtud ka hüperinflatsiooni. See kõik puudutas kõige enam just rantjeesid, kelle suur osa varandusest haihtus (ja eeskätt just selle kõige tulusam osa, finantskapital). Peale selle hakati juba 19. sajandi lõpus Saksamaal, aga valdavalt 20. sajandil nendesamade šokkide mõjul looma seda, mida me nimetame “heaoluriigiks”. Kui enne oli riik piirdunud valdavalt sõjaväe, politsei, kohtuvõimu ja elementaarse haldusega, siis nüüd lisandusid üleüldine haridus, meditsiin ja pensionid (mis on tänapäeva arenenud ühiskondade kolm kõige suuremat kuluartiklit). See tähendas ühtlasi, et kui varem olid maksud madalad, umbes 10-15% sissetulekust, siis 20. sajandil tõusid need järsult 35-55%-ni. Sellele lisandus 2. maailmasõja järel väga kiire majandusareng Lääne-Euroopas (kuni 1970-dateni), nii et lühikest aega jäi kapitali tootlikkus alla majanduskasvule, soodustades võrdsustavaid tendentse.
Piketty ennustuse järgi aga on 1980-ndatel alanud uus faas, mida iseloomustab jälle madal majanduskasv (Piketty ennustab 21. sajandil arenenud ühiskondadele 1-1,5 protsendilist majanduskasvu, mis paistab väike, ent pikas perspektiivis annab väga suure kumulatiivse efekti) ning kapitali suur kuhjumine ja koondumine. Nüüd, 21. sajandi alguses oleme lähenenud 20. sajandi alguse tasemele kapitaliintensiivsuse ja ebavõrdsuse poolest. Piketty toodud mõningate näitajate puhul rohkem kui 200 aasta pikkune statistika aitab neid arenguid seada õigesse ajaloolisse perspektiivi. 2. maailmasõja järel arvati vahel entusiastlikult, et ebavõrdsus on jäädavalt leevendatud ja et kapitalism reguleerib ennast ise automaatselt sellisel moel, et ebavõrdsused riikide sees ja riikide vahel vähenevad. Piketty paljude graafikute järgi aga oli 20. sajandil tegemist pigem erandlike asjaoludega, väliste mõjudega (maailmasõjad), mis ajutiselt ebavõrdsust vähendasid ja ühiskonna loendurid n-ö nulli lükkasid, ning et nüüdseks on taastumas sõdade-eelne olukord äärmiselt suure ebavõrdsusega. Piketty möönab ka konvergentseid tendentse, eriti riikide vahel seoses teadmiste ja tehnoloogiate leviku ning rahvaste suurema liikuvusega, aga teda panevad muretsema pigem divergentsid riikide sees (divergentseid jõude on muidugi ka riikide vahel, eriti seoses neokolonialistlike praktikatega), kus rikkad saavad järjest rikkamaks ja vaesed jäävad järjest vaesemaks või vähemasti ei saa võrdväärsel määral osa ühiskonna jõukuse kasvust.
Milles on siin probleem? Probleem on legitiimsuses ja selles mõttes võib tuua paralleele 19. sajandi teise poole ja 20. sajandi algusega, kui hakati tööliste palku tõstma ning hüvesid juurutama (tööpäeva pikkuse piiramine, lapstööjõu keelamine, tasustatud puhkus, pension, arstiabi, haridus, üldine hääleõigus jne), mille tulemusena lõpuks sündis seni olematu keskklass (meenutagem, et veel 1910. aastal omasid nii ühiskonna alumine pool kui ka järgmised 40% kumbki 5% ühiskondlikust varandusest, ehk peaaegu eimidagi; nüüdseks on Euroopas keskmiselt alumisel poolel rahvast 30% vara ja järgmisel 40%-l rahvast 45% vara). Selle taga olid suurel määral ametiühingute võitlus ja revolutsioonioht. Kui ühiskondlikud lõhed lähevad liiga suureks, siis valitsev klass kaotab oma legitiimsuse, nii et nende endi huvides on jagada hüvesid ka allapoole, sest vastasel juhul võidakse kogu senine ühiskonnakorraldus uppi keerata (nagu Venemaal 1917. aastal juhtus) ja kapitalist võib niimoodi üldse kõigest ilma jääda. Tuleb aga meeles pidada, et siin ei saa lootma jääda kapitalisti heale südamele ja kaastundlikkusele, vaid talle on vaja survet avaldada.
Veelgi täpsemini öeldes ähvardab liigne kihistumine õõnestada meritokraatlikku põhihoiakut demokraatlikes ühiskondades, s.t seda, et inimese edukust (majanduslikus, intellektuaalses või muus mõttes) ei määra niivõrd tema päritolu ega juhus, kuivõrd tema enda võimekus. Kõikidel peavad olema võrdsed võimalused ja see võrdsus pole midagi iseeneslikku, vaid selle nimel tuleb pingutada, s.t tuleb vaeva näha, et mahendada mitmesuguseid ebavõrdsusi (sugu, rass, emakeel, seksuaalne orientatsioon jne), mis moonutavad inimeste võrdsust ja pärsivad igaühe võimekuse avaldumist. Pikas perspektiivis on just see demokraatlike ühiskondade üks suur eelis, et aprioorselt ei heideta kedagi kõrvale (kes teab, kui palju mozarteid ja einsteine läks kesk- ja uusaja talupoegkonna seas kaotsi!) ehk toorelt väljendudes inimkapitali kasutatakse tõhusamalt ära. Pealtnäha võib see mõnele piiratud inimesele paista raiskamisena, kui “poputatakse igasuguseid saamatuid”, mille asemel tuleks inimesi kuidagi selekteerida ja tegeleda ainult võimekamatega, kellega “on mõtet tegeleda”. Siin aga tekib põhimõtteline küsimus, kes selle mõttekuse üle otsustab (ja siit on lühike samm juutide ja homoseksuaalide tagakiusamiseni). Demokraatia ideaaliks on kohelda inimest “eesmärgina iseendas” – ja just selliselt printsiibilt lähtudes muuhulgas (n-ö kõrvalproduktina) lastakse avaneda ka paljudel annetel, mis on ka kasulikud ja mis muidu jäänuks avastamata.
Mõningaid (neo)liberaalseid meetmeid on kasutatud liiga mehaaniliselt. Häda, kui majandusmõtlemine on lahus laiemast refleksioonist, ajaloolisest ja kultuurilisest perspektiivist. Niimoodi võidakse vabaduse asemel tuua orjust. Nõnda näiteks on juhtunud, et IMF surub Aafrika riikidele peale majanduse liberaliseerimist, sh. tollimaksude kaotamist, mis iseenesest on hea asi, aga kui seda tehakse järsult ja asjaolusid arvestamata, siis võidakse riik ilma jätta olulisest sissetulekuallikast, mida ei saa üleöö asendada muu maksutuluga, ning välja suretada kodumaist tootmist, mis võib puudutada suurt osa ühiskonnast ja selle halvata (sealjuures unustatakse, et enne seda, kui lääneriigid hakkasid maailmas kehtestama vabaturumajandust, olid nad protektsionistlikutes tingimustes kõigepealt oma tootmise välja arendanud). See on, kui hoolitakse abstraktselt majandusest, mitte konkreetsetest inimestest ja ühiskondadest. Või teine näide, kuidas Friedman käilakujuna soovitas Venemaal kiirkorras erastamine läbi viia, kusjuures ta unustas, et uus ühiskondlik kord pole jõudnud stabiliseeruda ja seadusi ei järgitud, nii et erastamise asemel toimus ärastamine ehk riigi vara riisumine ehk ühiskondliku vara kantimine väheste üksikisikute (“oligarhide”) eraomandiks. Eks ole Venemaa praegused revanšistlikud meeleolud suuresti seotud omaaegse šoki, ühiskondliku vimma ja rahvusvahelise “alandusega”.
Piketty pakub selliste divergeeruvate ja destabiliseerivate kalduvuste tasakaalustamiseks välja progresseeruva kapitalimaksu. Ta kaalub ka alternatiive, nt inflatsioon (mis aga on liiga ebatäpne ega ole piisav) või kapitalivoogude juhtimine nagu Hiina RV-s (mis aga ei sobi lääne demokraatiatesse), aga need pole nii head kui kapitali progresseeruv maksustamine. Kapitali tuleb maksustada sellepärast, et see on üldjuhul kasumlikum kui töötamine (tekitades nõnda lõhesid kapitalistide ja palgasaajate vahel) ja progresseeruvalt sellepärast, et kapital on seda kasumlikum, mida suurem ta on (nii et ühtlase maksu puhul ikkagi tekiksid lõhed). Vastasel juhul võib ühiskondlik kihistumine muutuda äärmuslikuks nagu 19. sajandil, nii et 1% elanikkonnast omab suuremat osa maakera varandusest. Sellel aga võivad olla ohtlikud ühiskondlikud tagajärjed. Siin ei aita isegi väide, et kui majandus kasvab, siis “kõik paadid tõusevad”, sest esiteks pole sugugi kindel, kas vaesemate elujärg ikka paraneb ja teiseks kui ka paraneb, siis ühiskonnas loeb eeskätt suhteline ebavõrdsus, mitte elujärje absoluutväärtus. Kui ebavõrdsused lähevad liiga suureks, siis isegi kui vaestelgi on toit ja peavari, hakkavad nad kergesti mässama. Sest pole inimlik hoida liiga suuri lõhesid inimeste vahel – ja nende hoidmine on ikkagi seotud vägivalla, vassimise ja ebaõiglusega. Kui ühiskond muutub jõukamaks, miks siis minagi ei peaks võrdvääselt sellest osa saama? Isegi kui olen jõukam 1 pügala võrra kui eile, siis mis õigusega keegi teine on 10000000 pügala võrra rikkam? Kas saab üks inimene olla teisest 10000000 korda võimekam, targem, parem, ilusam jne? Kust mujalt ta selle rikkuse saab kui meie ühisest ühiskonnast? “Õigustatud” eristustel on omad piirid, mis pole küll matemaatilised, ent mida ühiskonna liikmed siiski üldjoontes tajuvad.
Põhiline probleem kapitali sellise maksustamise puhul on läbipaistvuse puudumine finantsmaailmas ja vähene koostöö riikide vahel. Selle tulemusena käib negatiivne maksuralli, kus riigid püüavad kapitali ligi meelitada ja pakuvad järjest soodsamaid tingimusi, mille loogiline lõpptulemus on hoopis igasuguste kapitalimaksude kadumine. Tasub mainida, et Eesti oma nullmaksuga ettevõtte kasumile lööb selles mängus kaasa. Ja eriti haavatavad ongi just Euroopa Liidu riigid, mis selles osas endiselt tajuvad üksteist konkurentidena, ehkki lõppkokkuvõttes tuleb see kõigile kahjuks. Omaette probleem on tulude varjamine maksuparadiisides. Gabriel Zucmani hinnangul varjatakse niimoodi 10% maailma SKP-st, ja teistel hinnangutel veelgi rohkem (vt lk 466). Et teha see võimatuks, tuleb muuta finantsteenused läbipaistvaks (ja mitte lihtsalt aruandekohuslaseks). Tehniliselt oleks see hõlpsasti teostatav, nagu ka elektrooniliselt eeltäidetud maksudeklaratsioonide moodustamine. Küsimus on poliitilises tahtes ja suutlikkuses – ja siin peavad riigid koostööd tegema, eriti Euroopa riigid, mis maailma mastaabis on kõik väikesed. Kuna kapitalism on globaliseerunud, siis peab ka selle reguleerimine olema globaalse haardega.
Progresseeruv kapitalimaks rahuldab Piketty meelest korraga kaht tingimust: ühest küljest mahendab ebavõrdsust (ja sellest võrsuvaid potentsiaalseid ohte), aga teisest küljest säilitab ettevõtlusvabaduse (ja sellega seotud initsiatiivikuse ja innovaatilisuse). Picketty hoiatab, et vastasel juhul tugevnevad protektsionistlikud kalduvused, nii et põhiprobleemi ei nähta mitte ühiskonnasiseses kihistumises, vaid “teistes”, välisohtudes, teistes ühiskondades (“hiinlased/naftamogulid tulevad ja ostavad kõik üles”, “Brüssel orjastab meid”). Autarkia aga viib kergesti autokraatiani (mida me isegi Euroopa Liidus Ungari puhul näeme) ja antiliberalismini (nagu võis näha viimastel Euroopa Liidu valimistel laiemalt). Kapitalimaks oleks läbipaistev, täpselt suunatud ja kooskõlas ühiskondliku õiglustundega. Korraline või erakorraline kapitalimaks aitaks Piketty järgi ühtlasi lahendada Euroopa võlakriisi. Praegu maksavad riigid suuri summasid laenuintressideks ehk sisuliselt vaesed (maksumaksjad) maksavad rikastele (laenuandjad). Selle asemel, et jõukaimatelt laenata, oleks otstarbekam neid maksustada. Selles mõttes ei päde Piketty kohta süüdistus, mida parempoolsed sageli vasakpoolsetele esitavad, et need tahaksid riigi lõhki laenata. Piketty ettepanek peaks olema teispool kasinuse/laenamise libaalternatiivi. See maks ei lahendaks muidugi kõiki probleeme, kuid võiks olla üks oluline komponent tulevikustrateegiates.
Võib-olla Piketty mõnevõrra ülehindab pärimise rolli kapitali akumulatsioonis, kuna (nagu ta ise möönab) igas suguvõsas tuleb lõpuks keegi, kes esivanemate varanduse tuulde pillab, rääkimata pärandi jagamisest sugulaste vahel või muudest välistest teguritest, mis võivad varanduse edasiandmise liini katkestada – eriti tänapäeval, kui juba inflatsiooni tõttu ei saa jõukur end nii mugavalt tunda kui 19. sajandi rantjee, vaid peab juba oma varanduse hoidmiseks vaeva nägema (olgu isiklikult või palkama finantsnõunikud, aga nendegi ülevaatamine nõuab ikkagi pingutust ega ole päris automaatne ja iseenesestmõistetav). Ja tänapäeva eliidil on üksjagu vähem ideoloogilisi ja tehnilisi vahendeid oma positsiooni kinnistamiseks kui vanasti, nii et isegi kui päritolu saab järjest tähtsamaks nagu Piketty vaatleb ja ennustab, siis jääb ta ilmselt poorsemaks kui ennemuiste. Kuid ikkagi võib olla nii, et aegamööda on selles eliidis järjest enam neid, kellel juba vanemad või vanavanemad sinna kuulusid; ning see võib demokraatia tõsiselt ohtu seada, kui ühiskondlikud lõhed lähevad liiga suureks ja “1%” ülejäänud elanikkonnast kosmilistesse kaugustesse eemaldub (ka kahanev meritokraatia võimendaks selle kogemist ebaõiglasena rahva enamiku seas).
Ajaloolisse perspektiivi asetatuna võib vabalt olla, et 20. sajandi suhteliselt võrdne meritokraatlik ja demokraatlik heaoluühiskond on ajalooline hälve, väliste šokkide (maailmasõjad) tagajärg. Nüüd on nende šokkide mõju peaaegu hajunud ja tuleb hakata leiutama meetmeid, kuidas neid saavutusi uutes tingimustes alles hoida. Kas me oleme nüüd piisavalt targad, et suuta teha seda n-ö sisemiselt, ilma väliste šokkideta, uute ilmasõdadeta (mis võiksid olla suitsidaalsed kogu inimkonnale)?
Kõige üldisemalt öeldes seisneb kapitalismi võti mälufunktsioonis, uudses salvestamisviisis, millega käivad koos uudsed toimimis- ja tajumisviisid. Kui varem kapitali toodetud kasum hajus, siis kapitalistid hakkasid seda tootmisse tagasi investeerima, mis toob kaasa põhimõtteliselt eksponentsiaalse kasvu. Olulised abivahendid olid seejuures tehnilised leiutised (aurumasin, kiiremad transpordivahendid, tõhusamad infotöötlusviisid jne). Kuid teisest küljest on see mälufunktsioon, salvestamine ja sellest võrsuv kasv plahvatusohtlik – nagu Marx 19. sajandil ka juba ette nägi. See plahvatus aga ei realiseerunud siiski peamiselt klassivõitlusena, vaid hoopis natsionalistlike sõdadena, s.t ühiskonnasisesed pinged suunati ühiskondade vaheliseks vaenuks (just nimelt vaenuks, sest afektiivne laetus oli siin mobiliseeriva tegurina hädavajalik; mis omakorda ajendas moodsa aja propagandatehnikad). Võib-olla peame seda 21. sajandil jälle eriti hoolega silmas pidama, kuna sääraseid natsionalistlikke ja protektsionistlikke tendentse näib olevat hulgaliselt (Ungaris, Venemaal, Hiinas jm). Sellistes tingimustes saab eriti oluliseks läbipaistvus, avatus, õiglus, meritokraatlikkus, demokraatlik arutlusprotsess. “Vana” Euroopa ei “jää alla” mitte oma “ebarealistlike” ideaalide tõttu, vaid just siis, kui ta neist loobub.
Varasemates ühiskonnakorraldustes ülejääk lihtsalt tarbiti suurejooneliste pidudega ja hävitamistega (potlatch) või pillati pöörastele rajatistele (püramiidid, katedraalid), aga kapitalismis pannakse see ülejääk tööle. Enam ei hävitata ega koguta, vaid reinvesteeritakse. Võib ütelda, et traditsioonilise ühiskonna puhas hävitamine on kõige tõhusam majanduse tasakaalustaja; põllumajandusühiskonna raitrajatised on juba tasakaalust väljas; aga kapitalistlik reinvesteerimine üldse väljub endisest gravitatsiooniväljast. Sellega on vaja aktiivselt tegeleda, ja selleks on hädavajalik nii koostöö ühiskonna sees kui ka ühiskondade vahel, sundimaks finantse läbipaistvusele ja kapitaliste teistega võrdväärset makse maksma (ja et tema osa oleks võrdväärne, peab maks olema progressiivne).




[1] Küllap paljud ei teagi, või on unustanud, et üleminekuajal (11.10.1990–31.12.1993) kehtis Eestis alguses progressiivne tulumaks järkudega 16%, 24% ja 33%, vt. http://www.estlex.ee/tasuta/?id=8&aktid=3601&fd=1&asutus=23&grupp=1&lineid=1_23_4527&leht=11 (hiljem, 1992. aastal lisandus veel järk 50%).
[2] Ingliskeelne versioon: http://piketty.pse.ens.fr/en/capital21c2

Nessun commento:

Posta un commento