mercoledì 1 giugno 2016
Sooneutraalne lasteaed
Eestis toimub viimasel ajal huvitavaid diskussioone, mis lasevad heita
pilku kollektiivsele alateadvusele. Näiteks sooneutraalsete lasteaedade
osas. Sissejuhatava märkusena: kui neis pandaks kõik poisid kleiti
kandma ja kõik tüdrukud jalgpalli mängima, siis just nimelt ei oleks
tegemist sooneutraalse lasteaiaga, vaid seal toimuks soopõhine
profileerimine. Niipalju kui ma asjatundjate jutust aru olen saanud,
tähendab sooneutraalne lasteaed lihtsamalt öeldes seda, et seal ei toimu
soopõhist peedistamist: kõik lapsed võivad kanda kleite või pükse,
mängida nukkude või klotsidega, sõltumata sellest, milline sugu neil
sünnitunnistusel märgitud on. Huvitav pole selle ümber tekkinud
diskussioon sooneutraalseid lasteaedu ründajate argumentide poolest
(neid õieti ei olegi), vaid nende vaidlusägeduse enese poolest – see
lasebki heita pilku nende alateadvusse, selle kaudu saavad sõna
alateadlikud hirmud ja tungid. Neid on mitmeid, aga ilmselt olulist
rolli mängivad allasurutud homoseksuaalsed tungid ja nendega seotud hirm
oma soolist identiteeti kaotada; või ka üldisemalt öeldes allasurutud
muundumistung ja sellega seotud hirm üldse oma identiteeti kaotada. Need
heidavad valgust ka eesti kollektiivsele psüühele: kollektiivi
(väidetav) õnn – mis väljendub olukorras, kus on selge pilt, kes on
poiss ja kes on tüdruk ning kus mõlemal on selgelt eristuvad atribuudid
ja käitumisnormid – on tähtsam individuaalsest õnnetusest – mis
väljendub selles, kui mingil põhjusel mõnel lapsel või täiskasvanul
tuleb pähe käituda teistmoodi kui nood kollektiivsed normid ette näevad.
Sotsioloogiliste uuringute järgi on Eesti kollektivistlik ühiskond,
kuid ta ei tunne ennast sellisena ära. Eestis on suur lõhe ühiskonna
tegeliku käitumise ja ühiskondliku kuvandi vahel. Me oleme
kollektivistlikud, aga arvame miskipärast, et oleme individualistlikud
(võib-olla sellepärast, et meil on mõningaid justkui individualistlikke
tarvidusi, nagu näiteks suur isikuruum – nagu mitmes teiseski kultuuris,
laiuskraadist sõltumata). Nagu nõukogude ajal: kollektiiv on tähtsam
kui indiviid (ehkki jällegi me peame praegust olukorda miskipärast
nõukogude ühiskonna vastandiks – samas kui tegelikkuses on palju suurem
järjepidevus, sest ega suured ühiskonnakehandid ei muutugi väga
järsult). Kuigi nagu Mart ja Aet on näidanud, tekitab see pigem
libakollektiive, atomistlikke kogumeid, väliselt määratud seltsinguid.
Nood palju poleemikat tekitanud grupid on samuti sellised välised
grupid, mis on määratud soo, nahavärvi, emakeele jms alusel. See aga on
nõrk kollektiiv, jõuk, mitte ühis-kond. Ilmselt kui me tasapisi
liiguksime sinnapoole, et rohkem sallida individuaalseid valikuid ja
oluviise, siis võiksid ka seltsingud muutuda sisulisemaks, seespidiselt
määratuks ja seetõttu ka tugevamaks. Siiamaani aga väga suur osa
ühiskonnast tahab ühiskondlikku repressiooni, kollektiivset peedistamist
(nõnda nagu Venemaal: kümnete miljonite üksikisikute kannatused Stalini
repressioonide all ei loe „suurema“ hüve, riigi tugevdamise ja sõja
võitmise nimel). Vahest on ka selle taga alateadlik muundumis-hirm,
kartus kaotada oma identiteeti, umbusk, et kui ütelda lahti mingitest
ühiskondliku oidipeerimise vormidest, siis variseb kogu ühiskond, kogu
inimlikkus kokku ja me muutume metslasteks. Mina kardan pigem
vastupidist: kuni me jääme väliselt määratletud ühiskonna juurde, võime
kergesti muutuda metsikuks märatsevaks rahvajõuguks, vahet pole kas
lynchmob’ina või siis natsliku ratsionaalsusse moondrõivastunud
metsikusena.
Iscriviti a:
Commenti sul post (Atom)
Nessun commento:
Posta un commento