INIMVÄGI
Seda pealkirja
tuleks kuulda sarnases tähenduses nagu sõnades “poistevägi” või
“tüdrukutevägi”. Pean selle all silmas inimkooslust kogu tema heterogeensuses ja selle osaliste eripärasuses. Inimvägi on pinge, resonants,
intensiivsus, mis kehastub inimühiskonna liikmete vahelises läbikäimises,
ühtlasi luues neid liikmeid. See resonants
on nii füüsiline kui ka vaimne, ulatudes sõna otseses mõttes koosvõnkumisest
tantsus ja laulus kuni ideede kokkusobitumiseni. Piirid ühiskondade vahel pole
aredad, aga ometi kujunevad välja suurema ja väiksema koosvõnkumise alad. Resonants
mingis koosluses eeldab ühest küljest rütmide ühismõõtmelisust, aga teisest
küljest meloodiakäikude eristumist.
Inimväe ehk ühiskonna põhiline probleem on see, kuidas võimaldada
kõige keerukamaid, rikkalikumaid, mitmekesisemaid, paindlikumaid ja
muundumisvõimelisemaid kooslusi. Mis
puudutab keerukust, rikkalikkust ja mitmekesisust, siis see soovib, et ühiskonnas oleks suurel hulgal
erinevaid ameteid, hobisid, elukutseid, kunstilisi ja kehalisi väljendusviise
jne. ning et nad oleksid mitmesugustel viisidel ühendatud (ühiskonnale annab
tugevuse see, kui sama inimene on haaratud korraga erinevatesse ühendustesse:
on minister, prügitalguline, jalgrattur, maletaja, ema, tädi jne.). Suurimat
keerukust ei anna täielik jagunemine (iga asjaga tegeleks üks või mõni üksik
inimene), vaid grupeerumine, st. et enamiku asjadega tegeleb mitu inimest.
Mis puudutab paindlikkust
ja muundumisvõimet, siis sellel on
korraga kaks lahutamatut aspekti, n-ö “mälu” ja “tegu” ehk alalhoidev ja
teisendav instants. Igas asutuses või koosluses on ühest küljest
stabiilsuselemendid, nt. mingid kombed, tavad, rituaalid, ja teisest küljest
uuendused, teisendused, šokeeringud. Lihtsustatult öeldes: kui pole kombeid,
siis kaob šokeeringul mõte (ta ei mõju), ja kui pole šokeeringut, siis kaob
kommetel mõte (nad kivistuvad). Ühiskond peab mõlema instantsi eest hoolt
kandma. On naiivne arvata, et kui näiteks ära kaotada muuseumid ja vabad
finantsid suunata tehnilisse või muusse innovatsiooni, et siis ühiskond muutuks
paindlikumaks ja muundumisvõimelisemaks. Pigem vastupidi: kui kaob
mälufunktsioon, siis leitav uus on tõenäoliselt äraunustatud vana.
Psühholoogilistes terminites ümbersõnastatuna vastaksid mälule ja teole
turvalisus ja otsingulisus. Mõlemad elemendid on erinevates proportsioonides
vajalikud nii üksikisikutele kui ka ühiskondadele. Ühiskond, kus puudub
turvalisus, kahaneb otsingulisus ning see kooslus võib muutuda kas apaatseks
või vastupidi, agressiivseks. Ja kui kaob otsingulisus, siis muutub turvalisus
ise rusuvaks, õõvastavaks, sisutuks.
On oluline rõhutada, et paindlikkus ja muundumine ei
tähenda lihtsalt “uut asja” või “teisendust”. Mõned uuendused või teisendused
võivad hoopis kahandada ühiskonna paindlikkust ja muundumist. Näiteks kui
kolida laps iga nädal uude kohta elama, siis see uuendus mitte ei soodusta tema
paindlikkust ja muundumist, vaid pigem pärsib, kuna puudub stabiilsus, taust,
mille pinnalt uudsus uuena ilmneda saaks. Kui kõik korraga muutub, siis ei
muutu midagi. Midagi peab jääma samaks. See on ilmselt üks oluline asjaolu, mis
motiveerib ühiskonna konservatiivseid poliitilisi jõude ning sellisena on see
ontoloogiliselt ja psühholoogiliselt põhjendatud. Ometi ei tohi aga lasta
pilgust seda, et see “samaksjäämine” on mõeldud ikkagi paindlikkuse ja
muundumise jaoks: st. selleks, et oleks võimsam muundumine, on vaja hoida mingeid
asju suhteliselt püsivana. Siit on aga kerge tekkima fetišism, mis hakkab neid
asju ja nähtusi väärtustama iseeneses. Näiteks mingi monument oleks justkui
väärtuslik iseeneses. Ei, monumentide ja muude stabiilsusfunktsiooni kandvate
nähtuste väärtust hinnatakse ainuüksi muundumise seisukohalt. Kui nad ei suuda
enam kaasa aidata uuenemisele, siis on tegemist üleliigse või isegi kahjuliku
nähtusega, mis tahab kõrvaldamist. Muidugi, selle üle otsustamine on
ühiskondliku arutluse ja võitluse küsimus. Üldjuhul on konservatiividel siin
suuremad trumbid, kuna nad saavad just nimelt osutada mingitele asjadele ja
nähtustele, mis olevat väärtuslikud “iseeneses”, samas kui uuendusmeelsete
ülesanne on raskem, kuna nemad soovivad uuenemist – see aga on protsess, mida
ei saa kuidagi näidata ega katsuda anda. Seetõttu manavad uuendusmeelsed
nähtavatele ja kombatavatele asjadele sageli vastukaaluks nähtamatud ideed,
kujutlused tulevastest asjadest ja olukordadest, kommunismidest ja
paradiisidest. See võib olla sama fetišistlik kui säilitusmeelsete
konservilised kaisuloomad.
Vägev poliitika aga on selline, mis hindab asju läbi
protsesside prisma, olemasolu läbi muundumise, ekstensiivset läbi intensiivse.
Milleks mingi olukord, kooslus, asi suuteline on, milline on tema potentsiaal,
mis väge ta kannab? Vägi on juba oma olemuselt tootlik, intensiivne vägi annab
ekstensiivseid produkte. Inimväe põhiline ülesanne seisneb selles, kuidas
piltlikult öeldes mitte oma ekskrementide alla mattuda (ja pidades silmas
ökoloogilisi probleeme, on see pilt kaunis otsene), kuidas hoida toodetut uue
tootmise jaoks, kuidas üles sulatada klompe ja sidurdada tühikäike, kuhu vägi
kinni jääb. See puudutab võimu, majandust, teadmisi, jõudu ja muud: kuidas
hoida ära, et võimnikud ei türanniseeriks võimutuid, jõukad ei kooriks vaeseid,
targad ei tüssaks rumalaid, tugev ei vägivaldaks nõrka, noor vana, terve
haiget, puudeta puudegat.
Mis puudutab poliitilist
võimu, siis on äärmiselt oluline hoida see liikumises, sest võim korrumpeerib,
nii et kui liiga palju võimu on koondunud ühte kohta või ta jääb ühte kohta
liiga kauaks, siis johtuvad sellest vältimatult probleemid inimväele, nii et ta
muutub vähem mitmekesiseks, paindlikuks, muundumisvõimeliseks.
Riigikorraldustest hoiab demokraatia võimu kõige paremini liikumises:
sünkroonselt on võim jaotatud erinevate instantside vahel, mis peaksid üksteist
tasakaalustama (klassikalises versioonis: täidesaatev, seadusandlik ja
kohtuvõim) ning diakroonselt mängitakse valimistega perioodiliselt võimu ümber.
Muidugi, see lahusus tahab üha taasloomist ning võib küsida ka selle järele,
kas seda saab kaugemale viia praegustest vormidest.
Mis puudutab majanduslikku
võimu, siis peab inimvägi püüdlema selle poole, et see ei langeks kokku
poliitilise võimuga ning teiseks, et see oleks võimalikult polütsentriline. St
ühiskonna huvides on vältida kartelle, varanduslikku kihistumist, materiaalsete
varanduste koondumist vähestesse kätesse. Küsimus pole selles, et kõigil peaks
olema täpselt ühe palju varandust. See pole võimalik ega vajalik. Küsimus on
selles, et varanduslikud käärid ei muutuks liiga suureks – sest muidu tekivad
klombid, mis kalduvad inimväest eralduma (sageli füüsiliste müüride taha). Majandus
on kogu inimväe asi ja inimväel on õigus ja kohustus seda reguleerida nii, et
hoida teda liikumas. Nn “1%” on parasiidid: inimväele on kahjulik raisata
ressursse mõne üksikisiku tarbetule luksusele, mille eest miljonid saaksid
toitu ja haridust. Seda ei pea reguleerima pelgalt südametunnistusega (mõne üksikisiku
heategevusüritused või jõukate riikide abipaketid vaestele), vaid ühiskondlike
regulatsioonidega (nii lokaalselt kui ka globaalselt). Inimväe eesmärgiks peaks
olema see, et iga inimene saaks toitu, peavarju, haridust, arstiabi ja turva. Siis
nad saaksid moodustada mitmekesisemaid sidemeid teiste inimestega ja
globaalselt võttes inimväe keerukus kasvaks hüppeliselt.
Seoses globaliseerumisega, mille on tekitanud
infotehnoloogia areng ja üldine tehnilise võimekuse kasv, tekivad poliitilised
ja majanduslikud klombid ülemaailmses mastaabis ning nende ülessulatamisega
tuleb vastavalt samuti tegeleda koordineeritult üle maakera. Praegu me seda
alles õpime. Aga teisiti ei saa, sest eriti hiljutise finantskriisi tingimustes
me näeme, kuidas riigivalitsused ei kontrolli protsesse ega suuda (või ka ei
taha) üles sulatada majanduslikke klompe.
Mis puudutab teadmiste
võimu, siis inimvägi peab esiteks valvsalt silma peal hoima igasugustel
infoklompidel ja võimalust-vajadust mööda neid üles sulatama. Siia alla käivad
esiteks igasugused salateenistused ja sõjaväed, aga ka näiteks teadusajakirjade
kontsernid ning igasuguste patentide, autoriõiguste jm. omanikud.
Teadusajakirju peaks inimvägi muul moel finantseerima ja need peaksid olema
kõigile vabalt ja tasuta ligipääsetavad. Autoriõigused ei tohiks pärssida
teadmiste levikut ega uute taieste loomist. Patente (nt GMO-de omi) ei tohiks
kasutada keskkonna ja ühiskonna vaesestamiseks (nt. väiketootjate
väljasuretamise näol).
Mis puudutab tervise
võimu, siis selle mahendamine on filosoofiliselt võib-olla isegi kõige
olulisem. On väga kerged tekkima nooruse, tervise, tugevuse fetišid, mille järgi
määratletakse klasse ja olemusi, mis saavad klompideks, mis vaesestavad
ühiskondlikku läbikäimist, muudavad seda vähem mitmekesiseks, paindlikuks,
muundumisvõimeliseks. Sellised fašistlikud klombid on kerged tekkima; ometi on
inimväge algusest peale iseloomustanud hoolitsemine vanade, nõrkade, haigete
eest. See kujutab seda, et inimese keerukustasand pole seotud ühe kindla vormi
külge, vaid et inimväe täieõiguslikud osalised on ka lapsed, vanurid, haiged,
füüsilise või vaimse puudega inimesed – igal inimväe liikmel on täieline õigus,
ehkki nende jõud on erinev.
Ma ütlesin, et inimväes tekivad loomuldasa suurema ja
väiksema resonantsiga kooslusi. Inimvägi loomuldasa grupeerub. Nagu eelnevas,
nõnda ka siin on aga väga oluline, milliste mehhanismide varal see toimub.
Laias laastus võib eristada avatud kooslusi ja suletud gruppe (Bergsoni avatud
ja suletud ühiskonna eristuse jälgedes). Suletud
grupp põhineb vastandumisel, eitusel; ühteliitvaks teguriks on kellegi või
millegi vastu olemine, st. re-aktiivsed emotsioonid. Kuna viha on kõige tugevam
emotsioon (vähemasti kognitiivlingvistiliste uuringute järgi on “viha” kõige
eristuvam emotsioonisõna eesti keeles), siis selle põhjal saab tõhusalt rühmi
ja identiteete luua. “Meie” oleme need, kes vastandume “nendele”,
“mitte-meiele”. Mingi üksikisiku või grupi identiteet võib põhineda korraga
mitmel erineval vastandumissuhtel. See identiteediloome põhineb eeldusel, et
leitakse piisavalt omasuguseid, aga samas on see riskantne, kuna selline
identiteediloome võib ootamatult isiku või rühma enda vastu pöörduda. Ütleme
näiteks, et kristlane on ateistide vastu ja ateist kristlaste vastu; samas aga
on kristlane ja ateist homode vastu. Olles küll homode vastu liidus, toetatakse
seda, kellele teises suhtes vastandutakse (ateist kristlast ja vastupidi). Kuni
mõni homo on silmapiiril, saavad see kristlane ja ateist küll kenasti omavahel
läbi, aga kui too ära võtta, siis pöörduvad jälle tülli. Vastandumisloogikal
põhinev identiteediloome on põhimõtteliselt vastuoluline, kuna alati tekib
selle käigus sedasorti “ebapühasid liite” ning alati osututakse mingis suhtes
ise represseerituks ja väljaarvatuks. Vastandumisel põhinev identiteet ei saa
seepärast olla üleüldine ega kõike silmas pidav, vaid on mõistetud olemuslikku
kanapimedusse, ebajärjekindlusse ja osalisusse (homode vastu ateistiga liitu
sõlmides unustab kristlane, et ateist on muus suhtes tema vastu).
Ainus järjekindel ja avasilmne poliitika saab põhineda
kooslustel, mis on põhimõtteliselt avatud.
See ei tähenda sugugi, et igasse kooslusse peaks igaüht vastu võtma, vaid
ainult seda, et mittevastuvõtmine peab silmas mitmekesisust ja muundumist.
Mängulõhkujat ei ole mõtet mängu võtta, sest ta lihtsalt kaotab intensiivsuse.
Samas võib mõni mängulõhkuja sisse juhatada kõrgema tasandi mängu, ja seda ei
tohi maha magada. Pole mingit reeglit, mille järgi neil vahet teha – see saab
tugineda ainult isiklikul kogemusel ja antud olukorra tundmisel.
See reeglistamatus, aksiomatiseerimatus,
algoritmistamatus (mis esines ka mälu ja teo, säilitamise ja uuendamise
vahekorra puhul) toob välja veel ühe olulise asja inimväes. Selleks, et
adekvaatselt hinnata, kas näiteks mingi mängulõhkuja kahandab või kasvatab intensiivsust
või kas mingi nähtus võimendab või nõrgestab muundumisvõimet, tuleb osata
adekvaatselt olukorra väge hinnata. Kui aga sind valdavad ideeklombid ja
suletud identiteedid, siis pole võimalik olla kontaktis väega, vaid sa näed
ainult seda, mis sul “peas” on. Väe tundmine vajab ideelist vaikust ja identiteedilist avatust –
ainult siis võib eeldada, et tõepoolest ollakse kontaktis olukorraga, mitte
ainult mõne ajusagaraga. Olukorral tuleb lasta kõnelda, väel tuleb lasta välja
tulla. Ei tohi liiga palju “omaga” sekkuda (nagu räägib Jullien hiinlaste
turjal), vaid enne tuleb kuulatada väge, potentsiaali, kalduvust, intensiivsust
– alles siis saab aru, kus on võimalik ja vajalik sekkuda. Kust “asi areneb” ja
kust mitte. See ei tähenda oma naha hoidmist. Vahel on selleks, et vägi vallaneks,
vaja ohverdust.
Nessun commento:
Posta un commento