martedì 28 agosto 2012

Ülemaailmsest kogukonnast


(järgnev on tegelikult juba üksjagu vananenud jutt, oma poole aasta tagune, ja ma pole sellega enam päris nõus, aga publitsistlikus võtmes on siin tõstatatud mõned küsimused, mis väärivad ehk mõtlemist, eeskätt mis puudutab globaalset aktsiooni).


Võib mõelda nii, et nihkelised keerukusmuutused inimkultuuris võivad toimuda lihtsalt selle liikmete tihedamast ja mitmekesisemast seostatusest. Arvuti, internet ja sotsiaalmeedia on viimastel aastatel hakanud looma laialdaselt otseühendusi inimeste vahel üle planeedi. Nii Vanas kui ka Uues maailmas on info muidugi inimeste vahel kogu aeg liikunud, ja alates “maadeavastusest” ka kahe maailma vahel. See infoliikumine on ühest küljest muutunud avaramaks ja teisest küljest kiiremaks. Ajaloos on infovahetus käinud suuresti vallutuste ja kaupmeeste kaudu (ja vahel ka riiklike prestiizhiürituste kaudu, nagu 15. sajandil Hiina saadetud meremissioonid Zheng He juhtimisel). Sellega on sageli kaasnenud enneolematul hulgal vägivalda: globaalne kommunikatsioon on eurooplastel kõigepealt tähendanud veresauna ja ikestamist globaalsel tasandil. Info liikumine on käinud kaasas eeskätt kaubanduslike, riiklike ja sõjaliste huvidega.
Uued kommunikatsioonivahendid (mobiiltelefon, internet) on levinud üldiselt rahumeelselt. Need on muidugi olnud seotud majanduslik-kaubanduslike huvidega, aga on võimaldanud ka hoopis midagi muud kui kasumit üksikutele firmadele – nad loovad otsekontakte inimeste vahel, ja pole võimatu, et see pöördub ühel hetkel suurkorporatsioonide majanduslik-kaubanduslike huvide vastu.
Inimeste lõimimises kujutavad uued kommunikatsioonivahendid endast hüppelist nihet: vähemasti tehniliselt on võimalik saada kontakti suvalise inimesega suvalises kohas planeedil, rääkida temaga, näha teda, vahetada tekste, fotosid, videosid. Viimase kümnendi jooksul on arendatud platvorme, mille kaudu saavad miljonid inimesed otse suhelda. Suurim neist on Facebook, millel on praegu ligi miljard kasutajat. See on märkimisväärne osa maakera rahvastikust (seitsmendik), ja kunagi varem pole nii palju inimesi otsekontaktis olnud. Kriitikud vahel osutavad sellise suhtluse pinnapealsusele ja sellele, et niimoodi on hoopis kasvanud globaalne loba. See on kahtlemata tõsi, aga sellise ülemaakeralise läbikäimise tähtsus on suuresti juba inimestevaheliste kontaktide loomises, hoidmises, laiendamises, mitmekesistamises.
Vanas laadis rahvusvaheline läbikäimine riikide ja inimeste vahel (mis kestab täies jõus edasi – ja vahel isegi äärmuslikumal moel kui varem) on suuresti piiratud, vaene ja lihtsakoeline. Näiteks kui riik otsustab (kuigi – kes otsustab, kui “riik” otsustab?) teisele riigile või inimrühmale “kätte maksta” (a la “Iisrael maksis kätte Iisraeli sõduri tapmise eest ja pommitas Gaza sektorit”). Mingites piirkondades ja valdkondades on inimkond teinud suuri edusamme isiku võimete ja isikutevahelise läbikäimise edendamisel, aga globaalses mõttes on seda ikkagi veel väga vähe ja piiratult. Kui me mõtleme kasvõi sellele, kuidas arenenud riigid ekspluateerivad arengumaid või rikkad vaeseid, siis läheb tohutul hulgal inimpotentsiaali raisku lihtsalt sellepärast, et ei saada haridust, ollakse näljas, saadakse enneaegu sõjas surma, ei saada arstiabi või mõnel muul sellisel primitiivsel põhjusel.

Üks oluline asi, mis inimeste võimeid ja läbikäimist piirab, on korporatiivsed ja riiklikud põhjused, teatavat laadi majanduslikud ja poliitilised põhjused, mille taga on mingid inimklombid ehk institutsioonid. Ühiskonnas võiks eristada kaht aspekti: ühest küljest isikutevaheline konkreetne suhtlusvõrgustik ja teisest küljest selle pinnalt ekstraheeritud suhtlusvormid, institutsioonid, asutused. Heal juhul need toetavad teineteist: asutus aitaks stabiliseerida ja kasvatada mingit laadi läbikäimisviise ning lävimisviisid hoiaksid asutust muundumas. Näiteks arstiabi-asutus reguleerib ja korraldab kogukonna meditsiinilist hooldust; kogukonna konsensus aga omakorda korraldab seda asutust aegamööda ümber. Asutus ja lävimine on nagu isend ja vägi: asutus on toetuspunkt inimeste lävimisele, nõnda nagu isend on pidepunkt väele. Muidugi, nagu isendi puhul, nii tekib ka asutustega “vahendifetishism”, miska ta hakkab justkui oma elu elama, tardub, eraldub kogukonna lävimisvõrgustikust. Asutused peaksid olema pidepunktid inimestevaheliste suhete mitmekesistamiseks ja tihendamiseks, aga neid ähvardab pidevalt kivistumine, miska nad hakkavad neid läbikäimisprotsesse vaesestama ja nõrgendama. Seepärast on tarvilik, et oleksid olemas mehhanismid sellise vältimatu skleroosi vastu võitlemiseks ja selle mahendamiseks, tasakaalustamiseks.
See ei ole pelgalt huvitu akadeemiline küsimus, vaid elu ja surma küsimus miljonitele. Selles, et inimesed surevad nälga, vigastustesse ja haigustesse, on esmajoones süüdi poliitilise ja majandusliku võimu klombid. Looduslike tegurite mõju (ravimatud haigused, loodusõnnetused) on sekundaarne, ning nende kahjuliku mõju ulatus sõltub tegelikult ühiskondlikust läbikäimisviisidest ja asutustest: halvad asutused võimendavad neid, head asutused mahendavad. Ja tänapäeva globaliseerunud majanduse olukorras oleks naiivne süüdistada pelgalt kohalikke asutusi ühes või teises piirkonnas – need on alati seotud asutustega mujal maailmas. Selles, et mõnel arengumaal türann rahvast rõhub ja tapab, ei ole süüdi (ainult ega eeskätt) tolle rahva barbaarsus, vaid terve rahvusvaheliste asutuste võrgustik: relvakaupmehed, naftafirmad, mõne arenenud riigi “huvid” jne.
Asutused on rahvusvahelised ja ühtlasi peab ka inimestevaheline läbikäimine olema ülemaailmne, et olla võimeline asutusi modereerima, tasakaalustama ja muundama. Ühiskondade häda on selles, et majanduslik võim on läbi põimunud poliitilisega (ning suuresti selle endale allutanud) ning sageli on tegemist rahvusvahelise levikuga asutustega (suurkorporatsioonid), mille modereerimisega ühe riigi asutused ei suudagi toime tulla, isegi kui nad seda sooviksid. Seda pakilisemaks saab otsene ülemaailmne koostöö inimeste vahel, konkreetne anarhiline (st. mittehierarhiline või õigemini hierarhiaid sürjutav) läbikäimine maakera inimeste vahel.

Uued kommunikatsioonitehnoloogiad loovad selleks paremad tingimused kui kunagi varem: põhimõtteliselt on võimalik otsekontakti astuda inimestega üle maailma ja anarhiliselt globaalses mastaabis mobiliseerida väga suurt hulka inimesi. 2011. aasta oli selles suhtes oluline, kui organiseeriti üksteisest mõjutatult anarhilisi liikumisi üle maailma: araabia kevadest üle Hispaania indignado’de kuni Occupy Wall Streetini ja Venemaa valimisjärgsete meeleavaldusteni. Praegu pole veel selge, kuhu need arengud viivad, aga pole võimatu, et need on esimesed ilmingud arengus, mis võiks heal juhul viia ülemaailmse anarhilise kogukonna tekkele väljaspool riiklikke ja majanduslikke struktuure ja asutusi, või vähemasti neist sõltumatult. Selles võiks näha puhta poliitika tagasitulekut, juhul kui poliitika aluseks pidada eeskätt just inimestevahelist läbikäimist, mis ei ole determineeritud majanduslikest huvidest.[1]
Selline anarhiline ülemaailmne kogukond võiks olla võimeline tasakaalustama ja mahendama asutuste mõju. See kogukond saaks toimida isereguleerivalt ja tõeliselt rahvusvahelises otseühendatud kogukonnas võiks käivituda ehtne läbirääkimis- ehk konsensusprotsess, kuna esiteks ei saa apelleerida vägivallale (kogukond pole otseselt seotud jõustruktuuridega) ega teha sulguvat propagandat, st. sellist, mis apelleerib mingile kindlale kultuuripärandile ja kontekstile (nt natsi-saksa rassiideoloogia, Iraani islamirevolutsioon jne.). Sulguvad propagandad saavad oma jõu millegi vastu sõdimisest, aga rahvusvahelises kogukonnas on raske leida teotust ideedele, mis käivad mingite inimeste või konkreetsete inimgruppide arvelt; nii et kui rahvusvahelises konkreetses otseühenduslikus kogukonnas millegi vastu sõditakse, siis saavad selleks olla just nimelt mingid sulguvad tegurid, ekstraheeritud abstraktsed asutused (nt. mingid riiklikud moodustised, suurkorporatsioonid jne.). Siis poleks enam niimoodi, et Iisrael sõdib Palestiina vastu (ja vastupidi) või USA islamimaade vastu (ja vastupidi), vaid iisraeli, palestiina, USA, afganistani, eesti jne. isikud võitlevad avatud kogukonna poolt ja sulgevate tegurite vastu. Võib vabalt olla, et eestlane, palestiinlane ja ameeriklane võitlevad näiteks mingi USA (või mõne teise riigi) riikliku moodustise vastu – või mõne rahvusvahelise asutuse vastu –, kui see kahjustab avatud kogukonda.
Varasematel aegadel on rahvusvaheline koostöö ja läbikäimine käinud suuresti asutuste kaudu ja sporaadiliste isiklike kokkupuudete kaudu. Uute kommunikatsioonivahendite abil on võimalik ülemaailmne koostöö ja läbikäimine otse isikute vahel ja seostatult.[2] Kui sellisel kogukonnal õnnestub tasakaalustada klomp-asutuste mõju ja mahendada nende rolli, siis võiks olla võimalik globaalset ühiselu jätkusuutlikult ja inimlikult korraldada. Võidakse väita, et arenenud riikide tarbijad pole nõus oma eelistest ja hüvedest loobuma, aitamaks tagada inimlikku elu ka teistes riikides. See aga pole nii kindel:
1) Esiteks on isikute käsitamine tarbijatena omane teatavale ühiskondlik-majanduslikule formatsioonile, mis on ajalooline ning mida saab seetõttu ümber kujundada (ja mis aja jooksul vältimatult kujunebki teiseks).
2) Ka majanduslikult arenenud maades on lõviosa hüvedest koondunud väga väikese ühiskonnagrupi kätte (nn “1%”). Ühiskondlikud lõhed, mis Teise maailmasõja järgses majanduskasvus kahanesid, on seoses Reagani-Thatcheri poliitikaga ning hiljutise majanduskriisiga järsult kasvanud. Niisiis on ka arenenud maade ühiskondade endi sees küsimus hüvede õiglasemas jaotuses.
3) Sellised riikidevahelised ebavõrdsused (ja lõhed ühe riigi ühiskonna sees) võivad tunduda loomulikud ja paratamatud ainult siis, kui puudub otsene kokkupuude selliste rõhutud inimestega. Kui ülemaailmne kogukond saab otse ja mitmekesisemalt lõimitud, siis ei saa rõhutuid enam ignoreerida.
4) Mis põhiline: otseses kokkupuutes ja üksteisega lävides on inimesed suutelised jõudma mõistlike kokkulepeteni, kus jõukamate kogukondade liikmed vabatahtlikult aitavad vaesemaid. Juba praegu liigutatakse vägagi suuri summasid rikastest riikidest vaestesse mitmesuguste nii riiklike kui eraalgatusike abiprogrammide ja annetuste raames. Paraku näib see sageli endale puhta südametunnistuse ostmisena (st kus ei ole tegemist horisontaalse läbikäimisega ja reaalse kokkupuutega, vaid kus on hierarhiline patronaazhisuhe ja umbisikuline seos osapoolte vahel). Pealegi läheb märkimisväärne osa sellest rahast nende asutuste endi ülalpidamiseks. Ma ei taha sellega sugugi öelda, et sellised abiorganisatsioonid oleksid mõttetud, vaid hoopis seda, et nad ilmutavad vastastikuse abi tahet, mida tuleb edasi arendada ja mitmekesistada.
Keeleolendid on seni üksteisega läbi käinud piiratult ja liigagi sageli on nende eksistentsi ahistanud vahetute (või ka vahendatud!) aineliste küsimustega tegelemine. Kui nüüd ülemaailmses isikutevahelises koostöös saaks esiteks kõrvaldada suurema osa neist robustsetest piirangutest (sõda, nälg, elementaarse hariduse ja arstiabi puudumine) ning kui seda teostavaks jõuks on keeleolendite ülemaailmne anarhiline koostöö, siis pole võimatu, et see loob pinnase evolutiivsele nihkele, uuele keerukustasandile. Milline see oleks, seda me põhimõtteliselt ei saa ette teada, aga üldiselt on niimoodi, et uus keerukus ei kasva enamasti välja vana keerukustasandi kõige arenenumatest ja lihvitumatest vormidest – sest neis on liiga vähe ruumi määramatusele. Nõnda ei kasva ka uus keerukustasand ilmselt välja sellistest asutustest nagu ÜRO, IMF vms, vaid plastilisematest koostöö vormidest, näiteks sellistest, mille väljenduseks on erinevad sotsiaalmeediale tuginevad aktsioonid. Kuigi ei maksa unustada, et sotsiaalmeedia ei tee ise midagi ja küberruumiga piirduv jääb toimetuks. Sellel kõigel on tõhusus keeleolendite kehameelelise tegutsemise kaudu.
Mitmesugused klomp-asutused (riigid, majanduslike huvidega korporatsioonid) pärsivad inimeste võimete puhkemist ja inimestevahelist läbikäimist. Võib mõelda, et kui mingi oluline osa neist piirangutest kaob, siis võib juba selle tõttu spontaanselt vallanduda inimestesse ja nende läbikäimisse kätketud vägi, moodustamani uusi keerukustasandeid. Ehk teisisõnu, kui kaovad takistavad tegurid ajastamise ja ruumistamise viiside mitmekesistumiselt, siis võiks iseenesest kiiresti esile kerkida põhimõtteliselt uue tasandi ajastamise ja ruumistamise viise.


[1]           Traditsioonilised ühiskonnad on selles suhtes poliitiliselt teadlikumad kui tänapäeva kapitalistlikud ühiskonnad; nad rakendasid süstemaatiliselt meetmeid selleks, et poliitiline ja majanduslik võim ei koonduks samadesse kätesse (nt. potlach jm). Vt. Pierre Clastres’i teos “Ühiskond riigi vastu” (Clastres 1974).
[2] Või kui soovite, siis võib “asutuse” mõiste ümber defineerida, nii et see hakkaks nimetama neid konkreetseid kokkupuuteid ja läbikäimisi ning neist sündivaid resonantsikooslusi.

Nessun commento:

Posta un commento