Minult on küsitud, miks ma poliitikaga jändan või
mis ajendab filosoofi poliitikaga jändama. Siit kõlab taustal läbi arusaam, et
inimene, ja eriti filosoof, võiks tegeleda “kõrgemate” asjadega ning et
poliitika oleks nagu mingi järeleandmine, madaldumine, “jändamine”.
Aga minu meelest on poliitika otseselt seotud
ontoloogiaga. Nagu Heideggergi näitab, on koos-olu üks eksistentsiaale, mis on
võrdalgupärane teistega (maailmasse-heidetus, surma-poole-olemine). Muidugi,
selle taipamiseks polekski tarvis mingeid nimesid, poleks vaja nimetada
heideggere – kui ainult ma ei tajuks edasi kestvat arusaama, mille järgi
koos-olu on midagi sekundaarset (ka Heidegger ise aitab sellele kaasa, esitades
koos-olu algselt ja enamasti kui loba ja unustust). On muidugi erinevaid
toimimisrežiime: kui ma olen üksi, kui ma räägin sõbraga, kui olen väikses
seltskonnas, kui olen suure auditooriumi ees, kui käin hääletamas, kui jälgin
maailma sündmusi või avastusi kosmoloogia kohta. Need pole aga suhestatavad
hierarhiliselt esmane-teisene terminites (nt. esmane endagaolu ja teisene
koosolu või mõnes kultuuris ehk ka esmane koosolu ja teisene üksindus), vaid
need on üksteisesse lülitatud. Ei ole nii, et ma algselt oleksin kuidagi
endamisi ning teiseselt võtaksin kontakti “välismaailmaga”, “teiste
inimestega”. Samavõrd tõeselt võiks ütelda, et ma algselt moodustan halvasti
lahutatud kogumeid teiste inimeste ja asjadega (pereliikmed, mänguasjad) ning
eristun neist alles vähehaaval. Kõige täpsem oleks ütelda, et indiviidi ja
kogukonna genees käivad käsikäes. Ma saan korraga rohkem iseendaks ja olen
mitmekesisemates läbikäimistes teistega. Minu läbikäimised teistega mõjutavad
otseselt seda, kes ma “ise”, “üksinda” olen. Ja ka ümberpöördult: see, kes ma
ise olen, mu sisemine liigendatus, mõjutab läbikäimisi teistega.
Seega inimeste lävimine kogu- ja ühiskonniti pole
midagi välist ega kõrvalist, vaid see on täiesti otseselt ka minu enda sisemine
probleem; see pole midagi pindset ega väliskesta puudutav, vaid ulatub otse
minu “tuuma”. See n-ö tuum polegi muud kui mu läbikäimised teistega ja mu
enda-hool, mu eristumised ja lõimimised erinevates sõõrides alates üksindusest
kuni kogu universumini.
See mõjutab niisiis mind täiesti otseselt, kuidas
toimib ühiskondlik lävimine, kas võim liigub, kas elu mitmekesistub, kas ta
suudab eristuda ja lõimida. Kui ühiskondlik läbikäimine tardub, klombistub,
siis ka tema liikmete elu vaesestub. Kui ühiskonna hõlbustamine on pärsitud
(kui hõlbustajad ei hõlbusta, vaid pärsivad), siis ka ühiskonna liikmed ei
suuda enam mitmekesiselt üksteisega läbi käia ja üksteist võimendada,
genereerides ühiskondlikku väge. Seisak, tardumine, klombistumine nõrgestab nii
ühiskonda kui iga üksikisikut eraldi. See võib muidugi lokaalselt genereerida
uuel tasandil intensiivsust ja väge, aga see on teine teema – ja eeskätt jääb
see piiratuks, lokaalseks. See ei tähenda, et hea hõlbustamise juures eristused
kaoksid – vastupidi, tulevad välja peenemad eristused, igaüks jõuab lähemale
oma eristumise ja lõimimise masinale.
Nessun commento:
Posta un commento